Un mesaj contextual important

Faptele, evenimentele publicistice au loc si se desfasoara in anumite circumstante (imprejurari, acestea fiind: de loc, de timp, dar si psihologice, emotionale, sociale, politice, civice. Sensul si valoarea lor comunicationala sunt configurate, in substanta, de aptitudinea ziaristului, deci a celui care comunica, de a identifica si analiza cauzele si tensiunile determinate, cum si relatiile de consecinta operationale in contextul dat. Si in stiri online Cugir gasim aceleasi elemente. Jurnalismul online este tot mai mult practicat deoarece el presupune costuri mai mici si transmisiune mai rapida.

Cauzele si tensiunile determinate, precum si consecintele/efectele, regasite in mesajul publicistic, se petrec, fireste, in contexte diferite; sau pot fi mai bine solutionate comunicational, pornind de la existenta mai multor tipuri de contexte. inainte de a le enumera pe cele considerate mai importante, sa precizam ca actiunea de contextualizare a mesajului este o componenta obligatorie a profesiei – de redactor, secretar de redactie sau vizualizator – si un reper, acceptat si necesar, in conceperea si elaborarea produsului mediatic (ziarul). In fapt, ziaristul, deci cel care comunica, accepta si isi impune anumite norme de conduita – morale, juridice, deontologice – in identificarea, prelucrarea si publicarea faptelor de presa; fapte cu relevanta publica.

Realitatea si contextul evenimentelor, regasite in actul publicistic, ne dau masura corectitudinii si normalitatii autorilor, a emitatorilor, a comunicatorilor. Aceasta, pe de o parte. Pe de alta parte, atitudinea si interpretarea normativa a actului publicistic – de catre persoane, organisme sau institutii – ne dau masura disponibilitatilor de intelegere din partea acestora a actului de comunicare mediatica, in cheie libertara, pluralista, democratica.

Comportamentul comunicational are, deci, doua laturi complementare, desi, in multe cazuri, neconcordante, divergente: pe de o parte avem latura ziaristului, a comunicatorului si pe de alta parte avem latura celor care recepteaza mesajul iar aici aducem aminte de public, persoane, institutii etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu