Nu de mult scriam despre un script si un „robot” care a facut si a publicat instant o stire despre un cutremur puternic din California-era undeva prin martie 2014 si publicatia in cauza era LA Times. De asemenea, in iunie, a aparut pe toate agentiile de stiri vestea ca s-a inventat robotul care prezinta stirile si citeste prompter-ul-e japonez si nu e chiar perfect, avand multe scapari, iar dezvoltarea lui pana la perfectiunea de a putea duce un jurnal tv pana la capat va dura ceva timp, mult timp, cred. Desi ma asteptam sa existe in viitorul apropiat si alte variante mai „sadice” care sa „atenteze” la meseria de jurnalist, iata ca viitorul asta e mai aproape decat credeam.
La inceputul lui iulie 2014, Associated Press (AP), una dintre cele mai respectate, mai mari si mai credibile agentii de stiri americane, a renuntat sa mai stea dupa jurnalisti si a dat stirile despre business pe mana… robotilor. Rapoartele de venit de la anumite companii despre care vor sa scrie cei de la AP dar si stirutele despre anumite evenimente si tranformari din business vor fi publicate automat, fara interventia umana, chiar din iulie 2014. Rata de eficienta a roboteilor este infiorator de buna: daca jurnalistii lor de pe business pot sa faca doar vreo 300 de articole pe business, robotii le-ar da clasa cu 4.400! de stiri obiective si destul de bine „documentate”-aici cu documentarea e o chestie sensibila, pentru ca un robot nu poate sa se documenteze asa cum o face un jurnalist „in carne si oase”. Desi nu se pune problema unor semnari de cereri de parasire a posturilor „caldute” de la AP, multi jurnalisti prevad un viitor sumbru daca mai toate redactiile „fura” aceasta idee.
Explicatia oficiala a sefilor AP este ca vor sa le dea mai mult timp liber angajatilor si sa-i faca mai productivi. Cum am mai spus si in alte randuri, teama de robotii care tot fac stirute si incep sa „invadeze” fara „pic de mila” redactiile nu este justificata: ei nu au de ce sa fie atat de inspaimantatori pentru jurnalisti, pentru ca nu vor putea face niciodata munca unui jurnalist adevarat si nici o ancheta sau un reportaj, interviu cu o scriitura „crocanta”, cum bine spunea un fost profesor de la Iasi. E bine ca s-au inventat pentru a putea „scrie” stirile simple care pot duce la pierderea inutila a unui timp in care se poate face o documentare sau un plan de interviu si reportaj foarte inteligent…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu